Dag 15 Fietsen naar de Angkor Wat!

24 juli 2016 - Angkor Wat, Cambodja

We huren fietsen en rijden na het ontbijt via het centrum van Siem Reap naar de Angkor Wat. Het is een klein uur fietsen en heel leuk om het dagelijks leven langs de weg te zien. Aan de gracht van de Ankor Wat zitten veel groepjes Cambodjanen te picknicken. Er zijn weinig auto's, vooral brommers met Cambodjanen en tuktuks voor de toeristen.
Het is erg heet, op de fiets is fijn vanwege een windje, zo gauw we stoppen stroomt het zweet in straaltjes overal.

De Angkor Wat is vanaf de brug over de gracht schitterend en door de toegangspoort helemaal omdat er nog een enorm stuk gras tussen de tempel zelf en de muren ligt. We wandelen in de brandende zon naar de ingang. Vanaf hier is het prachtig, eenmaal erin vinden we het minder indrukwekkend dan de kleinere tempels gister. De omvang is groots en de uitgehakte muurtekeningen ook. Een hele vierkante galerij bevat enorme uitgehakte afbeeldingen over oorlogen en het dagelijks leven in die tijd. Het tweede plateau heeft weinig meldingswaardigs en het derde plateau is het heilige centrum van de tempel. Mats baalt omdat kinderen onder de 12 hier niet op mogen. Ik vind het niet super bijzonder, het is een plateau met op de vier hoeken een toren en een centrale toren in het midden. We fietsen verder naar de Angkor Thom, een nog veel grotere stad dan de Angkor Wat. Onderweg stuiten we op een groep van zo'n 20 apen langs de weg. Meerdere mensen stoppen en een aap 'vraagt' een flesje water aan een meisje in een tuktuk. Zij geeft het en de aap gaat het water bij Pepijns fiets rustig op zitten drinken.
De Bayon tempel is het middelpunt van de Angkor Thom. Deze vinden we van dichtbij veel mooier dan de Angkor Wat. De tempel heeft 54 vierkante torens met 4 gezichten aan elke kant. In de Angkor Thom zijn meer kleinere tempels en een olifantenterras. Dat laatste bezichtigen we nog omdat het al best laat is en dan fietsen we terug naar het centrum van Siem Reap om te lunchen. Nog
20 minuten fietsen en dan zijn we tegen vier uur weer bij ons hotel.

Om zeven uur haalt een tuktuk ons op en we wandelen wat door de Old Market en eten bij een Khmer restaurant. De prijsverschillen zijn ongelofelijk groot. In dit restaurant kost een hoofdgerecht 2 dollar, gisteren in een westers restaurant is het vanaf 15 dollar. We vinden het niet erg om als toerist meer te betalen dan Cambodjanen zelf maar ze vragen hier aan toeristen voor alles het tienvoudige. Dat zijn dan prijzen zoals bij ons. Dat gaat helaas ook weer ver.

Na het eten gaan we poolen in een Westerse bar.