Meivakantie in Griekenland

3 mei 2018 - Kastraki, Griekenland

We willen al jaren naar de Meteora kloosters in het binnenland van Griekenland. Omdat Mats meerdere keren in Griekenland is geweest maar niet in Athene, nemen we eerst twee overnachtingen in een airbenb in de buurt van het vliegveld. De eigenaar adviseert ons vooraf om pas een auto te huren als we naar Meteora gaan rijden en de metro te nemen naar de Akropolis. We komen laat aan, Charis haalt ons op t vliegveld op en we drinken wat in hun gezellige BBQ hoek in de tuin. We hebben de hele benedenverdieping, super leuk! Pepijn zit tot heel laat met Charis zijn eigen gedestilleerde wijn te drinken.

Akropolis

De volgende ochtend gaan we met de metro naar de Akropolis. We lunchen op het gezellig plein Monasteraki met uitzicht op de Akropolis. We hebben een wandelroute geboekt omdat we dan niet in de enorme rij voor de kaartjes hoeven. Dat blijkt een goede zet (losse kaartjes verkopen ze nog niet vooraf.). We wandelen tussen duizenden toeristen anderhalf uur over de Akropolis en sluiten niet aan in de rij voor het museum maar nemen de metro terug. Charis brengt ons naar het strand en we borrelen gezellig en eten heerlijke vis. Pepijn maakt het weer laat met de onderhoudende Charis.

Meteora

De volgende dag brengt Charis ons weer naar t vliegveld waar we de auto ophalen en direct doorrijden naar Meteora. Het is een redelijk nieuwe tol snelweg dus het is maar vier uur rijden. We maken een lunch stop in een klein plaatje en eten voor een kwart van de prijs van de lunch in Athene. We zitten in het dorpje Kastraki, in een groot huis met olijfboomgaard en uitzicht op de rotsen. We wandelen het dorpje in en naar het dichtstbijzijnde klooster. De omgeving is prachtig, nog mooier dan de plaatjes die we kennen. We zien twee kloosters liggen en meerdere grotten. We borrelen in onze tuin en gaan daarna eten op t centrale pleintje bij de kerk, taverne Gardenia. Het is druk, gezellig en typisch Grieks.

Wandeling met gids

De dag erna hebben we een wandeling met gids geboekt dus vroeg op. Het is fantastisch, zo’n mooie natuur, prachtige uitzichten op zowel het dorpje als de kloosters als de rotsen als de vlakke omgeving. Het is af en toe flink klimmen tot we bij het groot Meteora klooster zijn. We mogen een uur naar binnen en moeten daarna helemaal via een pad naar beneden terug naar het dorpje. We zijn om half twee terug en moeten dan even bijkomen. We lunchen in de tuin, relaxen wat en gaan eind van de middag naar het buurdorp Kalampaka om te pinnen. De restaurants willen alleen cash en in Kastraki is geen atm. We rijden achterlangs en de weg is fantastisch. Wel vol touringcars omdat je langs alle zes de kloosters komt. De uitzichten zijn zo mooi, we stoppen vaak om foto’s te maken. We eten een ijsje, kopen een nieuwe zonnebril voor Mats en rijden dan weer snel terug naar ons eigen dorp, dat is zo veel leuker en minder toeristisch. We borrelen in t dorp en eten bij Bouglianni, hetzelfde menu als de andere tavernes.

Klimmen

Donderdag is het bewolkt. Pepijn en Mats moeten weer vroeg op omdat ze begeleid gaan klimmen met echt equipment. Ik ga na een uur kijken maar dan zijn ze net gestopt omdat het veel te zwaar en moeilijk is. We wandelen door naar het klooster Sint Nikolaus en klimmen omhoog en bekijken de binnenkant. Het is het kleinste met een prachtig kerkje en het is op een smalle rots hoog bovenop elkaar gebouwd. Heel mooi. We lunchen bij ons huis en relaxen de rest van de middag. We borrelen bij oude opa’s en eten weer bij Gardenia.

Naar Pilio - strand

Vrijdag rijden we nog een keer het rondje langs de kloosters op de weg naar Pilion. We lunchen in Agria aan het haventje en zijn begin van de middag in Kala Nera. Het is een Grieks strandplaatsje. Ons hotel heeft een lekker zwembad en ligt aan het strand. We brengen de hele middag aan t strand door, het is heerlijk met een graad of 26. We eten bij een van de vele tavernes aan het strand en doen spelletjes in een hippe loungetent, uiteraard ook aan t strand.

Pilio

We blijven een week aan het strand, we wandelen veel, het is bergachtig. We gaan naar de baai waar een scene uit Mama Mia is opgenomen, naar Makrinitsa (het balkon van Pilion), Volos, Milies en Kato Gatzea. We hebben bewolkt weer en 1 dag regen. We eten elke dag ergens anders aan een strand en hebben een relaxte afsluiting van onze vakantie.