Op familiebezoek in Zweden

5 januari 2017 - Stockholm, Zweden

Na Kerst gaan we naar Alvekarleby om een week te logeren bij Maartje, Jorgen, Jasper en Sanne. Het is heel koud maar het is vreemd voor deze tijd van het jaar dat er geen sneeuw ligt. Het is maar een paar uur licht overdag: de zon komt tegen 9 uur op en om 13 uur begint het alweer donker te worden. We doen allerlei gezellige en leuke dingen. De eerste dag maken we een mooie wandeling door het dorp langs de rivier. Vrijdags gaan we overdag naar Alborgen, een soort escaperoom en 's avonds gaan we naar een bandy wedstrijd kijken. Dat is een soort ijshockey zonder fysiek contact en met een balletje ipv met een puck.

Zaterdags gaan we zelf schaatsen op de kunstijsbaan in het dorp verderop (met verplichte helm). We lunchen uitgebreid bij Jorgens ouders, heel erg gezellig en met heel veel lekkere zelfgemaakte dingen. Op Oudejaarsavond doen we een zelfgemaakt spel en de jongens steken natuurlijk het vuurwerk af.

Op Nieuwjaarsdag gaan we naar Billudens, een landtong die door een gletsjer ontstaan is. Het is een prachtige wandeling, wat een mooie natuur en nauwelijks mensen. We hebben zelf worstjes en broodjes en marshmallows meegenomen zodat we op een buitenvuur kunnen BBQen. Dat is hier heel gewoon, die plaatsen zie je overal.

Maandag gaan we weer wandelen vanuit het dorp, nu door de bossen. Jasper en Mats vermaken zich de hele week perfect samen: tafeltennissen in de garage, voetballen buiten, Fifa spelen. Sanne is veel bij vriendinnetjes spelen.

Dinsdags gaan we met de trein naar Stockholm. Koud! Als we na de borrel buiten komen, sneeuwt het ineens heel hard. Er ligt binnen een paar uur een heel pak sneeuw, prachtig! We brengen nog drie dagen in Stockholm door, vanwege de kou gaan we meer musea in dan we gedacht hadden. We gooien veel sneeuwballen en genieten ook van de sneeuw.