Weekje IJsland

18 oktober 2016 - Reykjavík, IJsland

Ik besluit ineens om met de herfstvakantie naar IJsland te gaan in mijn eentje. Pepijn heeft het heel druk op zijn werk en Mats is op kamp. Ik vlieg op zondag naar Reykjavik en heb daar een pension geboekt. Ik wandel in de stad en eet heerlijk vis.

De eerste ochtend maak ik ook een wandeling door de stad en geniet van het uitzicht vanaf de toren van de Halgrimskirkja, een kerk bovenop een heuveltje. Reykjavik is helemaal niet groot, er ligt een vliegveld voor binnenlandse vluchten midden in de stad, er is een oude haven en de winkelstraat is vooral gevuld met toeristenwinkels. Er zijn musea, maar niet heel veel plaatsen waar je als toerist gericht naar toe moet. De Blue Lagoon op drie kwartier rijden is dat wel! Ik ga met de bus. Het landschap onderweg is bijzonder, geen bomen omdat het zo noordelijk is, aan de ene kant de zee en de andere kant bergen. We rijden vooral door lavavelden die met mos begroeid zijn, heel mooi!

De Blue Lagoon is echt zo mooi blauw als op de plaatjes. Alles is hier top geregeld, met een armbandje kun je betalen en zo vaak je wilt je kluisje in. Je krijgt gratis maskers en een drankje in een bar in het water. Het is heel ontspannend en in een prachtige vulkanische omgeving.

Ik eet snel een Pylsu (hotdog) in het beroemde tentje en word 's avonds opgehaald voor een Noorderlicht toer. Vanavond is vanwege de bewolking de meeste kans om de Aurora Boralis te kunnen zien deze week. We rijden de stad uit en zien meteen op de eerste stop een half uur lang de meest mooie Noorderlichten. Het beweegt de hele tijd en neemt allerlei vormen aan. Heel bijzonder! Helaas wordt het mistig en rijden we verder voor een onbewolkt stuk hemel maar dat vinden we niet meer.

De volgende ochtend word ik vroeg opgehaald voor een excursie naar de Gouden Cirkel. We stoppen eerst bij een aardbevingdorpje. Meer als pitstop dan bezienswaardig. De eerste echte stop is bij de Taxi waterval. Die vind ik ook niet zo bijzonder, wel leuk is de trap naast de waterval die gemaakt is voor zalmen. Zij kunnen wel tegen de trap omhoog zwemmen maar niet tegen de waterval in zwemmen.

De volgende stop is Gulfoss, de Gouden Waterval. Deze is heel groot en heel mooi. Op de achtergrond zie je een gletsjer, ook dat is heel bijzonder. Hij valt in twee delen naar beneden en het is net of de waterval in de aarde verdwijnt omdat je bovenop de kloof kunt staan.

Rond lunchtijd zijn we in Haukadalur, het hot spring- en geisergebied. Hier borrelt de grond op veel plaatsen en heeft de aarde daardoor ook mooie kleuren rood en bruin gekregen. De Geysir geiser spuit niet meer sinds een aardbeving in 2000, maar de Strokkur geiser wel. Elke paar minuten spuit hij wel 30 meter de hoogte in. Dat duurt maar een paar seconden en dan zie je stoom. Ik klim de heuvel erachter op voor het mooie uitzicht en lunch in de minibus met een gekocht broodje.

De laatste stop is Thingvellir, de plaats waar het eerste Vikingparlement bij elkaar kwam en nu nog steeds jaarlijks bij elkaar komt. En hier groeien de tektonische aardplaten uit elkaar, elk jaar met zo'n twee centimeter. In de ontstane kloof stroomt een rivier, vanaf de rand van de kloof heb je een prachtig uitzicht en het is heel mooi wandelen hier. Hier had ik nog veel langer willen blijven om van de omgeving te genieten, maar het is einde middag dus we worden teruggebracht naar Reykjavik. Ik loop weer een rondje, ga Harpa in (soort concertgebouw) en ik dineer in een visrestaurant, een heel gezellige plek alleen drijft mijn gegrilde vis in botersaus.

De volgende dag is het heel slecht weer: veel regen en bewolking en harde wind. Jammer voor mijn Zuidkust excursie. We stoppen als eerste bij de Skogafoss, een 35 meter hoge waterval. Ik klim omhoog om de waterval van boven te zien en het uitzicht over zee te bekijken. De kloof waar de waterval vanaf stroomt was vroeger waar de rivier in zee uitkwam. In 1918 barstte een vulkaan uit, die een deel van de zee heeft opgevuld met vulkanisch gesteente en lava. Eilandjes voor de Zuidkust liggen daardoor nu op het aangegroeide land en de rivieren gaan langs de oorspronkelijke kustlijn als watervallen naar beneden en als rivier verder naar de zee.

Solheimajökull is de gletsjer waar we overheen mogen lopen. Dit vind ik pas echt indrukwekkend! Hij smelt wel met 100 meter per jaar, dus je ziet een groot dal waar tot 8 jaar geleden ook nog de gletsjer was. Aan weerszijden van de gletsjer zie je hoge heuvels, ook hier ging de gletsjer een aantal jaren geleden nog overheen. In de winter is de gletsjer meer blauw van kleur doordat het zonlicht het ijs niet in dringt.

We maken een lunchstop in Vik, een leuk klein kustplaatsje. Je kunt hier nergens in zee zwemmen, de stroming in de Atlantische Oceaan en de golfslag is veel te groot. Met 8 graden, regen en wind wil niemand dat. Ik lunch met lekker lamsvlees en we rijden daarna verder naar Reynisfjara, het beroemde zwarte strand met rotsen die eerst trollen waren en basalten pilaren en grotten. De branding is woest, je ziet de boogrotsen niet door de wolken en ondanks dat is het toch een indrukwekkend strand.

De laatste stop vandaag is de Seljalandsfoss, een waterval waar je achter langs kunt lopen doordat de rotsen waar hij vanaf valt, naar voren hellen. We worden natter van de regen dan van de waterval en het is mooi om het geweld van het vallende water van zo dichtbij te ervaren als je erachter staat.

De volgende dag loop ik eerst naar Perlan, de wateropslag voor de stad die ze door een architectenwedstrijd in een mooie vorm hebben laten bouwen. Vanaf de enorme koepel (vandaag droog maar wel harde wind) is er mooi uitzicht over de stad en de zee overal zo dichtbij. Ik wandel via het stadhuis naar het centrum en lunch bij Ostabudin, een restaurant waar ik al de hele week wil eten. Via een bijzondere film over IJsland in een kubusvorm in Harpa en de oude haven wandel ik naar het Aurora Museum. Prachtige films en beelden over het Noorderlicht met duidelijke uitleg hoe het ontstaat en welke bijgeloven er allemaal over zijn. Ik kook voor het eerst zelf omdat ik eerder in de week inkopen gedaan had en ik het zonde vind om weg te gooien als ik morgen vertrek.