Dag 10: Naar de warmwaterbaden van Hirayu

21 juli 2015 - Takayama-shi, Japan

Vandaag vertrekken we van Matsumoto naar Hirayu-Onsen. dat betekent met de bus recht op de bergen af en de bergen in. Een bijzonder mooie weg met veel groen, water (stuwmeren) en strak blauwe lucht. Na aankomst kleine wandeling naar ons hotel. We vertrekken vervolgens direct voor eerste wandeltochtje in de buurt. In het verschiet een 1000-jaar oude boom en watervallen.

De wandeling leidt ons de bergen in. Door een bos met behoorlijk hoogteverschil eerst naar de boom. Inderdaad de moeite waard. Boom staat er mooi bij en gedachte dat deze er al sinds 1000 staat geeft te denken. Dan door naar de waterval. De waterval is 500 jaar geleden ontdekt door regiment soldaten. Op zoek naar verkoeling waren zij de eerste die de waterval op 'de kaart' zetten. Maar er was meer volgens de legende. Een witte aap zou zijn verschenen achter de waterval. Die wees hen op het bestaan van de warmwaterbaden in deze buurt. Hirayu zou nooit meer hetzelfde zijn. Ook wijn zijn op de warmwaterbaden afgekomen. Om drie uur kunnen we de kamer in. Dan ook onze eerste kennismaking met het warme water, zeg maar gerust 'heet', 42 graden Celsius. Er zijn zowel baden binnen als buiten. Na grondige wasbeurt mogen we de baden in. Wel vrouwen en mannen gescheiden (ik ben blij dat ik zoon heb, wel zo gezellig). In totaal bij de mannen 6 kleine baden, de ene wat heter dan de andere. Vanuit de baden een fantastisch uitzicht op de bergen. De Japanse regels schrijven echter voor dat je max 10 minuten in de baden mag zitten, dus lang genieten we er nog niet van. Komt vast komende dagen nog!

Om 18.30 uur aan tafel. Vandaag soort van individueel gourmetten, ieder zijn eigen setje. Heerlijk Hida beef. Sterk dooraderd vlees wat lekker uitbakt. We hebben het al eerder gegeten in Japan en het smaakt elke keer prima (het is heel mals). Verder nog sashimi van zalm en witte vis, een visje op stok, groenten in zuur, rijst, miso soep en twee zoete gomballen (bediening spreekt alleen Japans, dus uitleg over wat we precies eten zit er niet in vandaag). Wel binnen drie kwartier weer buiten, en dan hebben we nog even gewacht met de rijst en miso soep. Het is snel tafelen in Japan. Na het eten nog even naar de bar. Daar krijgen we om 21 uur uitgeleide met een Richard Kleidermann ( schrijf je dat zo?) uitvoering van 'wij houden van oranje...'. Bijzonder. Voor de gezelligheid komen de Japanners niet naar Hirayu zullen we maar zeggen, wel voor de baden, het fantastische uitzicht en de mooie wandelmogelijkheden. Daar richten we ons dan ook op komende dagen!

Pepijn

Van reisblog naar fotoboek