Dag 2 - Fiets- en boottocht door Bangkok

11 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Vanochtend om half zes opgestaan (niet moeilijk omdat we om zeven uur al in bed lagen gister) en direct met de metro naar Co van Kessel voor de fietstour. We moesten nog haasten ook zonder ontbijt om er voor zeven uur te zijn. Er zijn honderden mensen en we worden in groepjes van 15-20 verdeeld. Elke groep fietst weer net iets anders. We krijgen allemaal een fiets en gaan eerst een stuk door hele smalle steegjes in Chinatown fietsen. We steken de Chao Prao rivier over met een veerboot en fietsen daar weer verder.  (Meer foto's in het album)We hebben een hele grappige gids Oon. We stoppen bij een plaatselijke levensmiddelen markt. Gister was mijn eerste indruk van Bangkok een hele moderne stad maar dat heeft met onze rijke expat wijk te maken. Hier is het echt Aziatisch, een beetje rommelig en arm. We krijgen water en een warm gevuld poffertje, erg lekker. De volgende stop is een basisschool. De kinderen zitten allemaal op de grond aan het begin van hun schooldag. Na een minuut of tien mogen de kinderen uit onze fietsgroep de schoolmelk uitdelen. Als de melk op is, mogen we zelfs met de kinderen een klas mee in. Die is aan een kant helemaal open. Alles is super netjes en de Thaise kindjes luisteren heel goed. Deze klas is een jaar of zeven en ze mogen met ons Engels oefenen. Na weer een stuk fietsen bezoeken we de Wat Kanlayanamit. Een 16 meter hoge Buddha staat hier in. Volgens onze gids van 10% goud. Het is een heel complex met gong en wierookvaten en allerlei kleinere Boeddha beelden. Deze tempel ligt aan een kanaal, en dan nemen we een longtail boot naar de westkant van Bangkok. We varen wel een half uur, soms heel hard met opspattend water. Langs het kanaal is van alles te zien, van krotten tot prachtige huizen. Het is heel groen en we zien wel meer dan 10 ooievaars. We fietsen over smalle paadjes, soms naast water door een hele groene wijk. Stukken met weinig huizen en landbouwgrond, erg leuk om te zien. We lunchen heerlijk in een open restaurant met tafeltennis- en voetbaltafel: Korkafair. Leuk voor de vier kinderen die erbij zijn! Onze lange tafel wordt volgezet met omelet, kippensoep, zoetzure kip en gewokte groenten in soja saus. Na de lunch hoort het voeren van de vissen erbij, elk gezin krijgt een heel brood. Het zijn honderden grote vissen. We varen met de longtailboat weer terug naar het centrum, over een andere route en een groot deel over de Chao Prao rivier. Helaas is de tocht alweer over als we uit de boot stappen, we hadden nog wel een paar uur door willen gaan! We vinden alle drie de fietstocht ge-wel-dig! We zien zo'n andere kant van de stad.

We gaan met de metro weer terug naar het hotel en liggen om half twee aan het zwembad. Het is bewolkt maar een fijne temperatuur. Mats wil dit verhaal schrijven maar hij zwemt drie uur aan en stuk, dus hij heeft geen tijd.

We gaan met de metro richting het centrum en nemen bij de laatste halte een tuktuk naar de Kho San Road waar we met Remco, Caroline, Jasper en Ticho hebben afgesproken. De straat is bekend geworden door de film The Beach en daardoor helemaal gehypet. Eerst was het een backpackersparadijs en nu is het een schreeuwend geheel van winkels en hostels en bars. Wie kan de muziek het hardst zetten? Straatverkopers verkopen alleen maar troep, van selfiesticks tot houten kikkers en armbandje en insecten voor de foto. Geen Thai te bekennen behalve die opdringerige straatverkopers. We gaan een paar straten verder op een terras van een restaurant eten. Het is warm en heel gezellig. De jongens gaan na het eten poolbiljarten en hebben plezier samen. We nemen pas om half 11 een tuktuk terug naar het hotel.

--- Elles ---

1. MARPHY:
    11 juli 2016
    Dat ziet er ook echt geweldig uit! wij zijn er ook geweest; maar alles met de bus gedaan en dan krijg je inderdaad een ander beeld dan op de fiets.
    Wat leuk dat er ook andere kinderen zijn! gezellig voor Mats.
    Geniet er nog van; en voor Mats: zwem ze!
    xxx Marphy
  2. Jos:
    11 juli 2016
    Ziet er goed uit! Hebben jullie geen last van smog? Als de zo'n zou schijnen zou het helemaal bloedheet zijn.
    Geniet ervan!