Dag 8: Matsumoto

19 juli 2015 - Matsumoto, Japan

Als we wakker worden is het strak blauw. De eigenaresse heeft voor Mats een zelfgemaakt cadeautje: stokjes in een stoffen zakje, heel mooi. En zo lief en attent. Heeft ze gisteravond nog voor hem genaaid. We krijgen westers ontbijt, maar de eieren met spek worden wel op tafel in een pannetje bereid. Na het heerlijke ontbijt lopen we nog een rondje door het dorp. Het trekt weer dicht. We nemen om 10 uur de bus en aansluitend de trein naar Matsumoto. De stoptrein doet er 2 uur over maar het is prachtig langs de Kisorivier.

Na aankomst in Matsumoto natuurlijk eerst een fotootje van Mats en het station. Per slot zijn we hier onder andere omdat Mats de naamgever van de stad is, of was het nou andersom? Dan naar de ryokan Nunoya. Een mooie plek met ook hier authentieke Japanse kamers. We slapen op Futons en badkamer en toilet delen we. We worden allervriendelijkst ontvangen. Dan de stad in. De stad komt meteen veel vriendelijker over dan Nagoya en Tokyo. Het zal de kleinschaligheid zijn. En ook hier alles weer smetteloos schoon, hoe doen ze dat? In drie restaurants zijn ze 'uitverkocht' ??? Dus we halen lunch bij de Family Market, intussen beproefd concept. Lekkere noodles en sandwich, die we in het park met uitzicht op het kasteel van Matsumoto opeten.

Het kasteel van Matsumoto is het oudste nog in originele staat verkerende kasteel van Japan. De belangrijkste delen zijn gebouwd rond 1593. Ze noemen het, het kraaiennest. Dit vanwege de witte en zwarte kleuren. Het is prachtig van buiten. Gelegen in het water, vijf verdiepingen hoog en elke verdieping zijn eigen met dakpannen bezette en overhangende dak. Het geheel met houten panelen goed afsluitbaar. Het werd in de tijd gebouwd toen er net geweren kwamen. Daar werd al rekening mee gehouden door zowel schietgaten voor boog als geweer in de muren te zetten. De binnenkant van het kasteel valt helaas wat tegen. De weg voert naar boven en wordt bevolkt door honderden Japanners. Het duurt lang en het uitzicht vanuit het kasteel, ook op grotere hoogte, haalt het niet bij de blik op de buitenkant. Mocht je van hout architectuur houden, dan is het waarschijnlijk wel interessant. Niettemin een hele mooie middag, die we in stijl afsluiten bij de .... Ierse pub. Onder genot van een pint de lokale club FC Matsumoto met 2-0 zien winnen is leuk. Stadion zat vol en veel sfeer. Voetbal ook voor Japanners belangrijk!

---Pepijn---

Ps. Foto's en video op andere tabbladen!

PPS. De foto van het blog bovenaan is van dit kasteel van internet voor we vertrokken.

1. MARPHY:
    20 juli 2015
    ha Elles, grappig he dat het ene moment de jappanners zo attent zijn en vandaag juist zo strikt! Wel gaaf om te merken dat het gereguleerde dus echt overal zo is!
    Prachtige foto's trouwens steeds! Jij komt de winter wel door;-))
    Ik kom graag een avondje om samen te rommelen! Xxxx
  2. Elles:
    20 juli 2015
    @Marphy, dank voor t fotocompliment! Alle foto's op deze blog zijn met de iPad of iPhones gemaakt, met m'n echte camera heb ik er nog veel meer!