Dag 11 Fantastische kookdag

20 juli 2016 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag is het kookschool dag! We worden om half negen opgehaald met een busje en naar een lokale markt net buiten de stad gebracht. De vrouw, Pom, gaat hier de inkopen doen en wij worden door Vasim, haar man, rondgeleid en krijgen uitleg over alle ingrediënten. We zien allerlei specerijen en groenten die we nog niet kennen. Aubergines zo klein als groene bonen, vier soorten gember, appelaubergines, enz enz. Vis zwemt in een glazen bak en als iemand er een wil kopen, pakt de verkoper een vis met zijn hand uit de bak, geeft hem een klap op zijn kop en al spartelend wordt de vis in stukken gehakt. Of ontschubt en in zijn geheel verkocht. Vlees ligt op ijsblokken en ventilatoren met wapperende plastic zakjes moeten de vliegen weg houden. Volgens Vasim wordt al het vlees dezelfde dag verkocht. We kopen verse kokosmelk en kokosroom. Een oude kokosnoot wordt in een machine vermalen en dan door een andere machine geperst, pas op het moment dat het gekocht wordt. De eerste persing is de room en wordt in een zakje gedaan. Het pulp wordt nogmaals geperst met water en dat is de kokosmelk.

De kookschool is aan de rand van een rijstveld bij hun huis. We zijn maar met zijn drietjes vandaag, waardoor Mats alles onder toezicht van Pom of Vasim zelf kan doen. Ze kunnen max 24 mensen les geven, allemaal met een eigen werkstation. Achter de keuken is een soort restaurant waar we aan het rijstveld onze eigen gerechten op kunnen eten. In de moestuin groeien ook allerlei groenten en kruiden, heerlijk vers om meteen te gebruiken.

Ze doen eerst een gerecht voor en daarna mogen we dat aan ons eigen station maken en daarna opeten in het 'restaurant'. Zij maken dan de stations weer schoon en zetten de spullen voor het volgende gerecht klaar. We maken eerst de rijst voor het dessert omdat die af moet koelen. Dan maken we kokos-kippensoep. De lekkerste die we tot nu toe gegeten hebben in Thailand! De papaya salade is de volgende gang. De dressing maken we in een vijzel. Jonge groene papaya eten ze als groente, rijpe papaya wordt oranje en wordt als fruit gegeten. De eigenaren klagen dat veel van hun lekkere producten naar China geëxporteerd worden.

Nu wordt het harder werken: we maken zelf groene currypasta. We moeten wel 15 ingrediënten heel klein snijden en dan in de vijzel een pasta van maken. Heel leuk om te doen en het kost wel een half uur. Met die pasta maken we een heerlijke groene curry met kip en daarna wokken we een garnalen kerrie schotel. Die laatste is zo klaar, maar wel in korte tijd heel snel doorwerken. We eten alles op, inclusief plakrijst met mango als dessert.

Ze brengen ons terug en we gaan aan het einde van de middag weer relaxen bij en in het zwembad.

We hebben om half acht afgesproken met Simone, Govert, Cato en Jolien (zus van Nicolette) bij een restaurant. We eten hier lekker en gezellig en gaan met een songthaew (een kruising tussen een bus en een taxi) met zijn zevenen naar hun hotel om verder te borrelen. De kinderen zwemmen zelfs nog even, maar dat mag van de bewaking niet meer zo laat.

1. Theo van der Walt:
    21 juli 2016
    Als jullie de smaak te palken hebben, mijn Vrouw heeft een aantal keren een workshop Thais komen gegeven bij mensen Thuis.