Dag 12 Olifanten...

21 juli 2016 - Chiang Mai, Thailand

Ik wilde eigenlijk niet naar olifanten kampen omdat ik zoveel nare verhalen gelezen had over het mishandelen van de dieren. Mats wilde heel graag en ik had een enorm dubbel gevoel. Er zijn tientallen 'aanbieders', bij een deel ervan weet je dat de olifanten gehoorzamen omdat ze met een haak geslagen worden. Een ander deel is opvang van olifanten die gewerkt hebben. Maar hoe luisteren ze als ze met toeristen moeten rijden en badderen? Toch ook door straf? En houden we dit in stand door ze te bezoeken? Of hebben ze juist met het geld van toeristen een fijner leven omdat ze toch niet meer in het wild kunnen leven? Pepijn wilde sowieso niet mee en ging in de stad lezen.

We kozen een kamp waar ze zeggen de olifanten niet te mishandelen en dat hebben we gelukkkig ook niet gezien. We kwamen aan in de regen en doordat de weg zo modderig was, konden we niet verder. De mahouts kwamen met de olifanten naar de weg en we werden er meteen opgezet. Mats trilde, zo spannend en ik was heel zenuwachtig en zei de hele tijd sorry tegen 'mijn' olifant. We reden op de blote rug een klein stukje naar het kamp, ze zijn heel ruw en harig! We mochten daar de olifanten suikerriet en mais geven. Ze eten de hele dag! We waren met 6 mensen en 7 olifanten. Na het voeren kleedden we ons om en reden op de olifanten langs de rivier en daar gingen we met hen badderen. Zo bijzonder en ook vreemd. Onze olifant ging op haar zij liggen en we konden in het water op haar zitten en borstelen. We werden natgespoten, een olifant nam iedereen om de beurt op haar slurf voor een foto en nog een groepsfoto. We reden door de rivier terug op de olifanten, helaas kon ik met mijn telefoon geen foto's in het water maken, maar we kregen na afloop wel een USB stick met de foto's.

Weer terug mochten we ze nogmaals eten geven en mocht hun 11 maanden oude olifantje even bij de toeristen. Heel leuk maar ook weer zo dubbel, vrij is zo'n dier nooit.

Terug in Chiang Mai waren Simone en Govert ondertussen bij onze b&b met Pepijn aan het borrelen, de kids zwemmen. Mats ook snel het zwembad in en daarna heel gezellig uit eten. Morgen vliegen we naar Cambodja!

1. Maartje:
    22 juli 2016
    Ik snap je dubbele gevoel wat betreft het bezoeken van de olifanten......maarrrr het ziet er wel uit als een bijzondere ervaring!