Dag 13 en 14 - Angkor in Cambodja

23 juli 2016 - Angkor Wat, Cambodja

We gaan met de taxi naar het vliegveld van Chiang Mai en vliegen voorspoedig via Bangkok naar Siem Reap in Cambodja. Deze luchthaven is een jaar oud, ziet er top uit, maar we merken direct het verschil met het meer ontwikkelde Thailand want we zijn anderhalf uur, een visum en drie formulieren verder voor we in de tuktuk naar ons hotel zitten. De tuktuks hier zijn weer heel anders: een brommer met een soort koetsje erachter met een bankje voor- en achteruit. Cambodja is meteen zo anders dan Thailand. Vooral laagbouw en heel veel ruimte. Zelfs vanuit het vliegtuig zien we nauwelijks bebouwing, alleen maar natuur en rijstvelden.

Ons hotel is prachtig, wel buiten het centrum, in een mooie tuin liggen 11 villas rondom een zwembad. Helaas blijkt het hier ook weer rustig. We gaan heerlijk zwemmen, van de poolbar genieten en eten lekker in hun restaurant.

Vandaag hebben we de hele dag een tuktuk gehuurd. Angkor is een enorm gebied waar wel 20 tempels en archeologische sites zijn. De Angkor Wat is het bekendste, we besluiten die voor morgen te bewaren en gaan vandaag voor de minder bekende tempels. De rit er naar toe is al heel gaaf, over zandwegen met mensen die op straat leven. Hoe dichter bij Angkor, hoe luxer de hotels en winkels worden.

We rijden het Angkor gebied binnen en hier wonen ook gewoon nog mensen. Langs de weg zijn veel restaurantjes en bij elke tempel komen mensen je lastig vallen dat je echt iets moet kopen. Tussen de tempels is het redelijk uitgestorven, jungle met andere tuktuks en brommers. We rijden wel langs de Angkor Wat en stoppen bij Preah Kean. Alles is prachtig, de ligging, de vele reliëfs, wat een geschiedenis! Er staat wel een deel van de tempels op instorten en wordt gestut met boomstammen en ijzeren banden. Er liggen overal ook nog veel losse stenen op de grond.

De volgende is een korte stop bij de Neak Pean. We moeten hier eerst over een loopbrug tussen een vreemd landschap van water met omgekapte bomen naar de tempel. Deze ligt in een meertje en is 1 torentje. Bij de Oost Mebon tempel fotograferen we de stenen olifanten en gaan dan lunchen aan een meer. Bij alle stops hebben ze overdekte gratis hangmatten voor de chauffeurs. De tuktuk is ideaal, een lekker windje, hij rijdt niet heel hard dus we zien veel en een koelbox met de hele dag gratis koud water.

Na de lunch rijden we een stukje terug naar de Pre Rup. Deze heeft veel torens en die beklimmen we. De zon is ondertussen doorgekomen en het wordt steeds heter. Het uitzicht hier is gaaf, je kijkt over de bomen heen. Daarna is de Banteay Kdei aan de beurt. De ingang ligt aan het meertje waar we geluncht hebben. We lopen hier doorheen en worden aan de andere kant opgehaald door de tuktuk. Hier is het relatief rustig en nog veel ingestort.

De laatste is de Ta Prohm, met wortels van bomen over de stenen heen gegroeid. Tomb Raider is hier opgenomen en hier zijn busladingen Chinezen. Het is ook echt heel mooi. We houden de tempels gezien voor vandaag en gaan nog een paar uur in het zwembad liggen.

We laten ons om half zeven met een tuktuk naar het centrum brengen, eten hier en wandelen er door het toeristische centrum. De hoofdstraat heeft met neon letters Pub street boven de weg.

1. Jos:
    24 juli 2016
    Prachtig! Heb spijt dat ik dat nooit zal zien. Had ik eerder moeten doen.