Dag 14: Fietsen in Takayama

25 juli 2015 - Takayama, Japan

Vroeg in de ochtend gingen we met de bus naar Takayama toe. We kwamen aan en het was heet het was wel 34 graden. We gingen naar de ryokan en leverden de tassen af en gingen even koffie drinken. Daarna huurden we een fiets en gingen met zijn drieën fietsen.We gingen Takayama ontdekken en we kregen allemaal honger en gingen lunchen met hele lekkere Hida beef.

We gingen weer verder fietsen naar een heel groot park maar we moesten wel een hele hoge berg op fietsen voor we bij het park waren. We gingen naar een heel leuk drinktentje waar we een hele lekkere lolly kregen (typisch ik).We zagen heel veel tempels naast elkaar liggen. Het waren er wel 11. We gingen onze fiets ergens stallen en liepen 5 van de 11 tempels langs. En toen fietsten we verder en kwamen langs de anderen en toen wilde papa die ook weer bekijken. We kregen het allemaal heel heet dus we besloten terug te gaan naar het hotel. Het was ook al vijf uur.

We kwamen aan bij het hotel en we kregen meteen een hele leuke uitleg. We gingen naar de kamer en wat een mooie kamer hebben wij, we hebben uitzicht op de rivier schitterend! We gingen om half 7 eten en wat een heerlijk avondmaal!

---Mats---

In de ochtend bezoeken we het enig overgebleven overheidsgebouw uit de 17e eeuw ten tijde van het Tokugawa shogunaat. Vanuit dit pand, waarvan er 60 verspreid over centraal honshu lagen, werden ondermeer de belastingen geïnd. Toen nog in balen rijst van ieder 60 kg. De enorme rijstschuur die hiervoor nodig was is ook nu nog te bezichtigen. In zijn geheel een erg mooi gebouw met veel verschillende kamers en een prachtig aangelegde tuin (en nog volledige in originele staat uit de Edo periode, 1600-1868).

In de middag staan de tempels op het (fiets)programma. Het is een bijzondere rij van 11 Boedistische tempels en Shinto gedenktekens, ieder prachtige houten gebouwen met mooie gewelfde daken en mooie tuinen. Het zijn tempels gebouwd ter nagedachtenis aan verschillende belangrijke mensen uit Takayama in de periode van midden 16 e tot begin 17 e eeuw. De eerste tempels zijn hier neergezet door Nagachika Kanamori, een samoerai die van 1524 tot 1608 leefde en zich aan het einde van zijn leven verbond aan het Tokugawa shogunaat. Deze heerste over Japan van 1600 tot 1868. Bij hun machtsovername verplaatste zij de politieke macht van Kyoto naar Tokyo. Bijzonder is dat we op beschrijvingen lezen dat enkele hiervan eerder in het Takayama kasteel lagen en hier naar toe zijn verhuisd. Waarschijnlijk omdat het kasteel op last van de toen leidende heerser moest worden afgebroken ( hij wilde geen mogelijke broeinesten van opstand denk ik) waarna de tempels naar een andere plek moesten omzien. De tempels staan ook erg dicht op elkaar. Wat ruimtegebrek lijkt het. Ondermeer door deze fraaie rij tempels wordt Takayama ook wel klein Kyoto genoemd.

Pepijn

1. Jos:
    25 juli 2015
    Ik ben benieuwd hoeveel jullie aangekomen zijn! Zo veel eten, heerlijk. Zal afkicken worden thuis met andijviestamppot!
  2. MARPHY:
    25 juli 2015
    Mats, ik krijg ook honger van al die foto's met dat lekkere eten! Wat is hida beef precies? Jullie eten het veel en ben benieuwd hoe he smaakt!
    Meiden hier net uit het zwembad gevist in het hotel in Harrachov! Waren ook in de buurt waar we met jullie waren vorig jaar! Liefs voor jullie!