Dag 15: Op zoek naar Hida beef

26 juli 2015 - Takayama, Japan

Vandaag gaan we naar het dorpje Hida, bekend van het Hida beef. Het blijkt een mooi dorpje. Net zo oud als Takayama, maar iets kleiner en veel minder toeristisch. Het heeft een oud straatje met oude koopmanshuizen langszij en een waterstroompje waar armlange en - dikke karpers in zwemmen (die hebben het goed hier!). We verkennen het dorpje op de fiets. Twee keer trappen en we zijn het dorpje alweer uit, even terug voor bakje koffie.

We tikken vervolgens een mooie fietskaart op de kop en besluiten het platteland in de directe omgeving te gaan verkennen, we willen de Hida beef wel eens in de wei zien staan! Op papier een fietsroute van 20 km. Het is echter wel 35 graden, dus we doen het rustig aan. Onderweg veel rijstvelden en mooie vergezichten op de vallei met ook hier aan weerszijden hoge bergen. We zien in de verte Mount Norikura en Mount Ontake (beide meer dan 3.000 meter). Maar waar we ook kijken geen Hida beef. Dat is bijzonder! We eten nu al een week lang bijna elke avond Hida beef, maar de runderen zelf lopen niet door de graslanden in de omgeving. Zouden wij echt de laatste stukjes vlees te pakken hebben?

Wat we wel zien is het vakmanschap van de Hida-iaanse houtbewerkers. In de goede oude tijd werden zij zelfs naar Kyoto en Nara gestuurd om daar aan de bouwwerken bij te dragen. Dat in plaats van de afdracht van belasting in rijstbalen. Het levert in het dorp ruim 400 huizen in oude hout-stijl op, erg mooi. Het goede nieuws is dat bij verval de huizen ook weer opgebouwd worden. Dat is voor Japanse begrippen best uniek. Dus ook de kinderen van onze kinderen zullen nog kunnen genieten van al dit bijzonders.

Halverwege het dorp vinden we ook nog een grote trommel, daar mogen we voor 100 Yen een dreun op geven. Mooi uitje voor Mats. Klinkt ook mooi door het hele dorp heen. Ze zijn hier niet vergeten dat we zijn geweest. We reizen met de trein weer terug en eten in een restaurantje in Takayama een Kakigori ijsje. Schaafijs met puur vruchtensap, Mats aardbeien en ik citroen. Lekker fris in de hitte. Vervolgens nog even relaxed bij de rivier gezeten en boekje gelezen alvorens we weer aan tafel mogen in onze privé kamer van de ryokan. Vandaag geen Hida beef, dus toch ;.).

Pepijn