Dag 16: Shirakawa-go, Unesco wereld erfgoed

27 juli 2015 - Takayama-shi, Japan

We vertrekken uit Takayama op weg naar Shirakawa-go, een stadje dat sinds 1995 op de wereld erfgoed lijst van de Unesco staat. Daarop terecht gekomen omdat het een apart soort huizen heeft. Het zijn boeren huizen volledig van hout met stijle daken tot bijna op de grond en met riet als dakbedekking. Dikke lagen riet van naar schatting 60 cm dik. Tot doel om de koude winters buiten te houden. Binnen zijn de huizen open tot aan de nok en hebben ze een kolenvuurtje branden. Daarboven een houten afdekplaat, de 'haimo', bedoeld om vonkjes niet de kans te geven het dak te bereiken en om de hitte en rook beter over het huis te verspreiden. Soort van ouderwetse afzuigkap. Gevolg is wel dat al deze huizen binnen zwart geblakerd zijn van de rookwalmen.

We lopen door het dorpje waar nog zo'n 140 zogenaamde Gassho-huizen staan. Vroeger werden in deze huizen ook zijderupsen 'gekweekt'. Blijkbaar waren de plekken hoog in de huizen een heerlijk broeinest voor de beestjes. Het valt op dat sommige daken net nieuw gedekt zijn, bij anderen groeien de planten op het riet. Het blijkt dat jaarlijks 3 tot 4 huizen van een nieuw rieten dak worden voorzien. Is een dorpsinspanning, met 200 mensen wordt de oude kap in drie dagen verwijderd en de nieuwe kap er in een dag opgelegd. En dat volgens een vaste Japanse werkwijze. We zien hier mooie plaatjes van hangen.

Vanavond slapen we ook in zo'n Gassho-huis. We eten in gezelschap met 7 andere gasten rondom het vuur in de grote open ruimte. Het eten is weer heerlijk en we hebben een gezellig gesprek met twee Indonesische jongens die naar Japan zijn gekomen voor een muziek festival en nu 1 dag hier zijn op doortocht naar Tokyo. Lang duren de gesprekken overigens niet want zoals altijd is het eten hier in Japan weer snel voorbij. In zo'n 40 minuten weten ze er hier wel 10 verschillende gerechten uit te serveren. Van verse gebakken vis op stokjes voor het vuur, vlees in stoofpan, Miso soep, paddestoelen, gemarineerde Tofu, aardappel balletjes en aubergine in Soja sesam saus tot tempura van groenten en komkommer in zuur. Om half acht naar de kamer en lekker lezen. Ondertussen wassen de gastheren de boel af. We leven eigenlijk allemaal in een grote ruimte met dunne houten schuifdeuren als afscherming. Uiteraard gehorig en ook gezellig!

Pepijn