Dag 16 - Cambodjaans leven en laatste dag Angkor tempels

25 juli 2016 - Angkor Wat, Cambodja

We hebben weer de hele dag onze tuktuk gehuurd en extra betaald voor de benzine om ons 40 km ten noorden van de Angkor Wat te laten brengen naar een kleinere tempel: de Banteay Sprey. De rit er naar toe duurt ruim een uur en is super leuk. Vanuit de tuktuk zien we het dagelijks leven aan ons voorbij trekken. Huizen liggen van de weg af en zijn van hout of steen. Veel op palen en daaronder liggen spullen opgeslagen of hangen hangmatten. Mensen verkopen dingen, maken dingen, honden en koeien lopen los en het ziet er niet heel armoedig uit.

De tempel is klein en heel mooi bewerkt. Hij is van rode steen. Zwitsers hebben hem gerenoveerd en dat zie je aan de nette opzet van de winkeltjes en looppaden. Bij alle andere tempels, inclusief de Angkor Wat zelf, staan veel mesje met eigen karretjes en koelboxen en ook winkeltjes om dingen te verkopen. Ook het aanspreken of je iets van ze wilt is bij deze tempel minder dan bij alle andere.

We stoppen op de terugweg bij het landmijnen museum. Enorm nare periode voor Cambodja en nog zo kort geleden van 1972-1992 dat niemand zijn leven zeker was, bij elke tempel staat ook een overdekt zitje met muzikanten die door een landmijn een ledemaat verloren zijn. Je kunt geld geven of een cd kopen.

Na de lunch rijden we naar de Ta Kao tempel. We dachten dat dit de enige van de tig tempels van de top 10 was die we gister of eergisteren nog niet bezocht hadden, maar we blijken achteraf helaas nummer 6 vergeten te zijn... De Ta Kao is qua stijl de Angkor Wat in het klein, met torens en plateaus. Ze zijn alleen niet toegekomen aan het bewerken, dus geen afbeeldingen hier. Het is een hele steile klim naar boven en daar kijken we weer mooi over de bomen heen. Eigenlijk best raar dat je geen enkele andere tempel ziet liggen.

We maken nog 1 stop bij de twee kleine tegenover elkaar liggende tempels Thommanon en Chau Say Tevoda en een fotostop bij de Bayon tempel. We zijn rond een uur of half vier bij het zwembad en daar is een Duits gezin met vier kinderen dus Mats kan eindelijk echt spelen. Hij blijft tot 18 uur in het zwembad, zelfs de verse ananassap aan de zwembadbar blijft staan omdat hij te druk met de twee jongens bezig is. We besluiten eindelijk dat we overmorgen naar Thailand terug gaan. Enerzijds omdat Mats heel graag naar het strand wil, anderzijds omdat wij Cambodja zo duur vinden omdat ze toeristen overal tien keer zoveel voor laten betalen en afdingen alleen op de markt kan. Niet voor tuktuks en taxi's en toegangskaartjes zoals het circus.

We eten hier in het resort en gaan vanavond naar het Cambodjaanse circus.

1. Jos:
    25 juli 2016
    Weet je al waar je naar het strand gaat? Cambodja is wel echt de moeite waard geweest he. Heel anders dan Thailand.