Dag 17: Aankomst in Kyoto

28 juli 2015 - Kyoto, Japan

Vandaag staat vooral in het teken van reizen. Al maken we daarvoor ook al vanalles mee omdat we om half 7 gewekt worden door de ochtendgymnastiek die in het gehele dorp uit de luidsprekers schalt. Aangezien we alleen een hor als buitenmuur hebben, wordt iedereen daar wakker van. Omdat we toch wakker zijn gaan Pepijn en ik voor het ontbijt van half 8 naar het uitzichtpunt klimmen. Het is al benauwd maar het is mooi om te zien dat een dorp net ontwaakt. Het uitzicht is uiteraard hetzelfde als gisteren, alleen zonder hordes andere mensen. Het Japanse ontbijt is ook weer heerlijk. We nemen om 8.50 uur de gereserveerde bus naar Kanazawa, waar we om 10.10 uur aankomen. De Thunderbird express (een trein) gaat om 10.56 uur naar Kyoto dus we hebben alle tijd om een lunch te kopen en een kop koffie te drinken op het station.

De trein brengt ons in 2 uur 15 naar Kyoto en we nemen daar nog een lokale trein naar ons hotel. Een grote stad als we nog 15 minuten over 2 haltes doen! We moeten een klein stuk naar het hotel lopen en net op dat moment breekt de hemel open! Ondanks onze plu's en regenkappen komen we nogal nat in het hotel aan. We hebben hier voor 5 nachten een westers hotel, zo'n keten met grote kamers en weer een eigen badkamer en minder gehorig. We drinken even wat in de lobby en wandelen (het regent ondertussen weer maar niet zo hard) een klein half uur naar Gion, het oude centrum. Het eerste stuk is niet zo bijzonder en de overdekte markt waar we bewust langs lopen is vrij toeristisch en minder apart dan ik verwachtte. Misschien omdat we al ruim twee weken in Japan zijn en de meeste etenswaren wel kennen en zelfs al voorgeschoteld hebben gekregen.

Gion is druk met veel winkels en restaurants. We komen langs een Ierse pub met baseball op tv dus we gaan daar wat drinken, sport kijken en een spelletje spelen. Het is ondertussen alweer 5 uur. Na alle dagen in de bergen met eigen 'gourmetpannetjes' met Hida beef hebben we veel zin in sushi, dus we gaan op zoek naar een sushirestaurant. Het is zo leuk dat ze de sushi's voor je neus staan te maken en ze zien er allemaal even mooi uit. (Zie ook video).

Wat een tegenstelling: in de ochtend in een klein rustig dorpje wakker worden en 's avonds in zo'n grote drukke stad weer gaan slapen!

---Elles---