Over de Keizer, Shogun en Samoerai en dag 18 Kyoto door Mats

29 juli 2015 - Kyoto, Japan

Na twee weken Japan tijd voor wat historie. Hoe zat het met de shogun? Waarom was er een Shogun, verdwenen de samoerai en waar was de keizer? In korte en snelle stappen is het volgende gebeurd. In de 16e eeuw was de keizer nog aan de macht, het wilde echter niet zo vlotten. Veel regio's waren met elkaar in permanente staat van oorlog. Om daar een eind aan te maken benoemde de keizer rond 1600 Ieyasu van de Tokugawa clan tot shogun. Hij werd benoemd om het land te verenigen. En dat lukt zo goed dat ruim 200 jaar later in vele Japanse ogen de Shogun te veel macht had en de keizer dreigde onder te sneeuwen. Dat liep samen met de periode waarin de nationalistische fracties in Japan zich zorgen maakten over de groeiende invloeden van buitenlanders op Japan en de intussen steeds rijker geworden middenklasse die zich verzetten tegen de hoger geplaatste maar minder vermogende samoerai, die hun eigen positie ondermijnd zagen worden.

In juli 1853 ankerde een Amerikaanse vloot in de haven van Edo (het huidige Tokyo). De Amerikaanse natie wilde een overeenkomst met Japan over de mogelijkheid om goederen in te kunnen kopen voor een van hun stoomschepen, om goede behandeling van gestrande zeelui (tot dan toe werden buitenlandse zeelui meestal door de Japanners geëxecuteerd) en om te kunnen handelen. Het was behoorlijk eenzijdig en het tekende de wens van de Amerikanen om heerschappij op zee. Het shogunaat was in haar oordeel verdeeld. De ene helft wilde tekenen, de andere helft niet. Het verdeelde het land en zou uiteindelijk de ondergang voor het shogunaat betekenen. De Shogun tekende de overeenkomst en creëerde daarmee verdeeldheid. Twee clans in het Westen van Japan verenigden zich tegen de buitenlanders. Een gewapend optreden bleek echter een mislukking. De buitenlanders waren te sterk. Reden voor de clans om dan maar samenwerking te zoeken en tegelijkertijd in te zien dat om een eigen positie als land te behouden dit alleen kon door het land onder een nationale regering te brengen. Geen twee kapiteins op een schip. In hun ogen was er alleen maar ruimte voor de keizer. Met buitenlands wapentuig namen de clans het op voor de keizer tegen de Shogun. De Shogun delfde het onderspit waarmee de volledige macht weer werd overgedragen aan de keizer, dat was in oktober 1867. Deze overdracht vond plaats in het Nijo paleis, in het centrum van Kyoto. Na ruim 260 jaar had de keizer weer alle macht en verdwenen de Shogun en samoerai uit het Japan. Zij bleken iconen van het oude Japan welke de internationalisering niet zouden overleven. Het geïsoleerde Japan zou naar buiten gaan kijken en zich snel gaan ontwikkelen. Onder de Meiji keizer zou een moderniseringsprogramma worden opgezet welke de basis werd voor het Japan dat momenteel nog altijd de derde economie van de wereld is.
---Pepijn---

Dag 18: Rustige dag met leuke dingen gedaan
We hebben rustig aan gedaan en wel tot 10 uur in de kamer geweest. Daarna gingen we in de buurt bij een leuk cafeetje lekker ontbijten en toen gingen we naar het Nijo paleis tegenover ons hotel. Daar gingen we binnen kijken en dat was heel mooi en het ging over hoe de Shogun woonde, het was eigenlijk de woonplaats van de Shogun. Het was heel mooi binnen en buiten de tuinen ook. We gingen in een theehuis van het paleis een Kakigori eten (dat lekkere geschaafde ijs). En daarna gingen we nog teruglopen door de mooie tuinen naar de poort en gingen we op zoek naar een lunchtentje. We hadden een hele leuke uitgekozen vond ik zelf, ik had vis besteld maar toen vond ik papa's kip lekkerder en die heb ik genomen en dat was best wel zielig voor papa want die vond de kip ook heel lekker.

Daarna gingen we terug naar het hotel en ik ging mijn zwembroek aantrekken en ging ik eindelijk zwemmen. Dat was heel leuk en ik heb een paar uur gezwommen in het binnenzwembad van het hotel.  Daarna gingen we het filosofenpad wandelen maar toen ging het net regenen. Het was wel heel mooi en het was niet erg dat we nat werden want het is heel heet. We gingen schuilen onder een heel grote buddhapoort en daarna nog een keer en toen kregen we zomaar paraplu's van een mevrouw die kwam ze brengen. Alle tempels waren al dicht om 5 uur dat wij er waren dus dat was jammer. We liepen naar de bushalte en toen gingen we eerst even wat drinken maar dat was Italiaans en toen was het heel raar want toen hebben we spaghetti gegeten in Japan! Met de bus gingen we ook weer terug naar ons hotel.

---Mats---

1. Esther:
    30 juli 2015
    steeds weer even verder gelezen , leuk je verhaal over de tempels mats en de spaghetti !
    Groet Esther
  2. Maartje:
    1 augustus 2015
    Wauw Mats, ik ben wel onder de indruk van hoe je dat stukje geschiedenig voor ons samenvat! Wat een indrukken en kennis doen jullie op door zo'n reis. Gaaf hoor.
  3. Elles:
    2 augustus 2015
    @maartje: het geschiedenisdeel is van Pepijn...