Dag 21: Inari tempel Kyoto

1 augustus 2015 - Kyoto, Japan

Vanochtend gaan we met een hele korte treinrit naar Inari, een wijk in het zuiden van Kyoto. Daar ligt de grootste Shinto tempel met allemaal rode/oranje tori poorten. Echt duizenden poorten! En ook duizenden toeristen! Een familie, individu of bedrijf kan een poort kopen. Een heel kleintje (10 cm) kost 800 yen, ongeveer 6 euro en de duurste is 1 mio Yen, ongeveer 7,5 duizend euro. Daar kun je ruim onderdoor lopen. Hoe hoger de poort, hoe duurder. We weten niet wanneer het gestart is, maar er staan duizenden poorten de heuvel op langs een wandelpad. Prachtig en fotogeniek! Het is wederom ontzettend heet, zeker om de heuvel op te klimmen, maar gelukkig geven de poorten schaduw en is het ook grotendeels onder de bomen. Hoe hoger we komen, hoe minder mensen. Het is 4,5 km omhoog en natuurlijk ook weer omlaag. Het is een heel bijzondere plek. Soms een uitzichtpunt over de stad, en los van de prachtige wandelweg onder alle poorten is het mystiek. Op wel 50 plekken zijn tempeltjes. Beelden van Vossen staan overal langs het pad en ze dragen een soort rode slabbers.We bereiken de top en zijn kletsnat van het zweet. Maar het is zo de moeite waard, echt een bijzondere plek. We gaan met de trein terug naar Kyoto station en lunchen daar in de restaurant straat van het station. We nemen om een uur of drie het shuttle busje van het hotel en Mats en ik gaan zwemmen. We gaan met de metro naar Gion om een leuk restaurantje te zoeken. Het is om 18 uur nog steeds 37 graden dus we willen snel naar een airco. Helaas is het heel mooi in het oude centrum maar de restaurants zijn zonder Engels menu of plaatjes en je ziet niet van buiten hoe het binnen is. We wandelen langs de rivier waar een leuk festival gaande is maar we willen niet buiten in de hitte blijven. We besluiten eerst wat te drinken in en Ierse pub waar we langs komen zodat Mats sport kan kijken, en het is hier zo heerlijk koel en gezellig dat we ook maar hier eten. Heel Japans: spare ribs, hamburgers en friet! Morgen naar Osaka en een echte baseballwedstrijd!