Dag 22: Hoogste gebouw van Osaka en baseballwedstrijd

2 augustus 2015 - Osaka, Japan

We dachten dat we na drie weken Japan niet meer verrast zouden worden, maar dat gebeurde toch toen we vanochtend het station van Osaka uit kwamen. In Osaka zijn heel veel stations, zowel voor metro als voor treinen en het station waar wij onze airbenb studio gehuurd hebben ligt in Namba, 1 van de drie shoppingwijken/uitgaanswijken. Het zijn drie stations ineen, van verschillende vervoersbedrijven en het is er drukker dan we in Tokyo en Kyoto station bij elkaar gezien hebben. Ongelofelijk groot, heel veel lichtreclames en zoveel mensen! Ons adres ligt vlakbij het station, we moeten alleen eerst een uitgang vinden... Het is een enorm ondergronds doolhof met winkels en restaurants en heel veel lagen onder de grond. Als we eruit zijn lopen we drie straten met alleen maar stripfiguren, Pachinko gokhallen, elektronicawinkels, restaurantjes en de een nog schreeuweriger dan de andere. De studio is ook wel interessant, hij is kleiner dan de kleinste hotelkamer die we deze vakantie gehad hebben, incl keuken met 1 elektrische pit, mini koelkast, minimagnetron en een badkamer die in onze wc thuis past. Op zich groot genoeg voor ons drietjes, maar wel anders dan bij ons dat hier iemand kan wonen. Het is helemaal leeg met drie setjes handdoeken en drie sets dekbedden om op de grond op te liggen.We komen hier even bij van de hitte en de trein-en metro reis en gaan met de metro weer naar een ander groot station vanwaar we later op de middag de trein naar het baseballstadion van de Hanshin Tigers kunnen nemen. Dit station bestaat uit 4 stations, dus het is nog groter dan Namba. Dit is meer in de zakenwijk met veel wolkenkrabbers en luxe shoppingmalls. In een van die shoppingmalls is de 7e verdieping de restaurant verdieping. Kies maar welk thema. Ook hier ongelofelijk druk, we moeten in de rij voor een restaurant. We kiezen weer een lopende band sushi restaurant en eten lekker. Blijft leuk om de koks in het midden heel behendig alle sushi te zien maken.We wandelen ondergronds naar het Umeda Sky Building, het hoogste gebouw van Osaka. De bovenste drie verdiepingen zijn speciaal gebouwd als uitzichtpunt. Het gebouw zelf is architectonisch heel bijzonder, de lift gaat tot 140 meter (34 verdiepingen) en dan gaat er een roltrap schuin van de 34e naar de 39e verdieping, gekruist met de roltrap van boven naar beneden. Het uitzicht is prachtig. Ondertussen is het bijna half vijf dus gaan we met de trein naar het baseballstadion. Met nog 30.000 andere mensen, vooral Japanners. Eerst nog de fanshop in om voor Mats een pet te kopen. We krijgen bij de ingang allemaal een geel Tigers T-shirt en dat mogen we nog houden ook. We nemen aan dat ze dat niet elke wedstrijd weggeven, echte fans hebben er dan in no time tientallen. De sfeer is super, we verstaan er niks van maar het zingen en klappen is geweldig opzwepend. De wedstrijd duurt ruim drie uur en de Tigers verliezen van de Tokyo Swallows. Pas in de 7e inning, na ruim 2 uur wordt het eerste punt gescoord. Op het veld gaat het allemaal niet heel snel en er worden nauwelijks ballen goed geslagen. Het is dat er steeds spelers met mini smart cabrios het veld op gereden worden, cheerleaders dansjes doen en de mensen om ons heen het bekijken waard zijn. En op een bepaald moment gaat iedereen ballonnen opblazen en bij een sein gaan deze duizenden ballonnen tegelijk de lucht in. Na de wedstrijd worden met Japanse efficiëntie deze duizenden mensen heel soepel naar de trein geleid en elke 2 minuten komt er een trein die op een keurige manier netjes volgepropt wordt. Na nog een metro en een stukje lopen komen we nog steeds kletsnat van het zweten bij onze studio aan. Een mooie dag maar nu lekker douchen en slapen!
----Elles---

1. MARPHY:
    3 augustus 2015
    wel lekker geslapen uiteindelijk?? :-)
    Groetjes, Marphy
  2. Elles: