Dag 8 en 9 Naar en in Chiang Mai

18 juli 2016 - Chiang Mai, Thailand

We liggen de hele ochtend bij het zwembad, Pepijn bereidt weer zijn lessen voor en na de lunch in onze Homestay nemen we de VIP bus naar Chiang Mai. Het kost maar 7 euro per persoon inclusief water en koekjes en heel veel ruimte. Rechtstreeks zou het drie uur moeten duren maar door het drukke verkeer bij Chiang Mai zijn we er pas tegen half zeven.

Met een tuktuk (blijft leuk!) rijden we naar onze b&b. Het is weer zo'n bijzonder plekje aan de rand van het centrum. Achter een grote poort ligt een traditioneel huis met een grote tuin. Daar liggen nog drie huizen in en het zwembad. Onze kamer is heel groot en heel mooi ingericht.

We eten bij een restaurant in de straat Regina waar ze tientallen poezen hebben (die ook op de tafels mogen) en nemen dan een tuktuk naar de grote zondagmarkt in het centrum. Wat een enorme mensenmassa. We lopen een half uurtje stapvoets langs allerlei stalletjes met eten, handwerk en souvenirs. Het meeste is in vergelijking met Nederland spotgoedkoop. Op veel plaatsen kun je je voor een paar euro laten masseren op straat en daar maken hordes mensen gebruik van. We vinden het nogal druk en gaan daarom op een gezellig terras met livemuziek borrelen. Daarna is het gelukkig rustiger. Mats wil zo'n wijde olifantenbroek en is helemaal blij ermee. We nemen weer een tuktuk en zijn pas om half 12 weer in onze kamer.

Dag 9 - Maandag

Het ontbijt wordt aan het zwembad geserveerd. Mats neemt meteen een duik. Er is rondom Chiang Mai zoveel georganiseerd: tiger kingdom, olifanten opvang, slangen farm, apen afgericht, krokodillenfarms (heel sneu allemaal voor de dieren) en veel outdoor sporten abseilen, mountainbiken, trekkings, kajakken, raften etc etc. Wij kiezen voor morgen de Eagle Zip (er zijn wel 5 soorten klimparken in de omgeving) en voor de dag erna reserveren we een kookschool.

Vandaag gaan we de tempel wandelroute door Chiang Mai zelf doen. In elke tempel staat een Buddha en er staat meestal een stoepa bij en nog andere tempelgebouwen. De straten zitten vol met winkels, restaurants en van alles voor toeristen, vooral veel boekingskantoren. We gaan meerdere tempels in en betalen (Thai hoeven niet te betalen ) om de twee grootste te bezoeken. Eerst de Wat Pra Singh met een groot gouden Buddhabeeld in het hoofdgebouw. Er staan meerdere gouden gebouwen omheen, waaronder een gouden stoepa.

We lunchen en gaan naar de Wat Chedi Luang. Daarnaast ligt de Wat Phan Tao en die vinden we eigenlijk het meest bijzonder. Hij is een groot deel van riet en er hangen heel veel vlaggen op het terrein. Al die tempels liggen aan drukke wegen maar als je het terrein op loopt, is het meteen rustig. Bij de Wat Chedi Luang is de derde Aziatische Buddha conventie. Rondom de stoepa zijn honderden stoelen geplaatst waar allerlei monniken plaats gaan nemen. In de hoofdtempel is een staande Buddha. Mats plakt hier een gouden papiertje op een van de Buddha's. Als we willen vertrekken, komt net de processie met alle monniken eraan. Waar zouden al die mensen slapen? En is de conferentie vanwege Buddha dag morgen?

We vragen het niet, maar nemen een tuktuk naar ons hotel en liggen om half vijf aan het zwembad. Mats speelt heerlijk met een Duits meisje en we gaan daarna in de straat eten aan de rivier bij The Gallery met live muziek. We lopen naar de Night Bazaar, dat is een markt zoals gister maar dan alle avonden. Weer zo'n drukte, maar veel kleiner en wel dezelfde soort spullen die verkocht worden. Niet ons ding dus. We gaan de Downunder Pub in omdat er rugby op tv is en er een poolbiljart is.

1. Jos:
    18 juli 2016
    Weer een leuke dag! Dat zijn die gouden papiertjes die Lidy en ik allemaal meegenomen hadden voor Dorry. Wisten niet dat dat "offers" waren!