Opvallende dingen in Japan

15 juli 2015 - Tokyo, Japan

Na een aantal dagen in Japan hebben we veel dingen die ons opvallen omdat ze zo anders zijn dan wij gewend zijn. de eerste dag had ik al een paar onderwerpen op deze blog gezet, nu nog een paar extra.

De toiletten.

Het is of een gat in de grond of een heel luxe toilet. Ze hebben bijna allemaal een verwarmde bril en allerlei electronica en knopjes om te spoelen, geluiden te maken en misschien nog meer maar dat weten we niet. Ze zijn allemaal zeer schoon.

Toiletbediening

De automaten.

Erzijn overal automaten voor. De drankautomaten noemden we al in det eerste verslag en kaartjesautomaten voor metro en trein kennen we. Wat meer opvalt zijn automaten om allerlei spullen te kopen en zelfs je eten te bestellen voor je een restaurant in gaat. In een sushirestaurant kunnen we de keuken in kijken en daar zien we en afwasautomaat waar ze links de stapel borden in zetten en rechts komen de bordjes er een voor een opgestapeld er schoon weer uit.

Automaten

Manga en anime.

Ze zijn helemaal weg van stripfiguurtjes. Je kunt alles kopen met tekeningen  erop, Themawinkels per figuurtje zijn er ook.  En niet alleen kinderen lopen met kleding of tassen met al die figuurtjes, ook veel volwassenen.

Hello Kitty shop

Witte overhemden.

De kantoorkledig van mannen is een zwarte broek en een wit overhemd, meestal met korte mouwen. In het zakendistrict en in de metro zie je alleen maar witte overhemden.

Witte overhemden

Meisjesachtig.

Vrouwen en niet alleen maar tienermeisjes kleden zich als schoolmeisjes. Met korte wijde rokjes, twee staartjes en strikjes en tierelantijntjes.

Roze accessoires

Veel personeel.

In elke winkel enrestaurant hebben ze heel veel personeel. Dus je wordt super goed geholpen.

Elke 50 m een supermarkt.

En in elke supermarkt een zeer uitgebreid assortiment, 24 uur open. Zo veel smaken van hetzelfde en alles even vers.

Supermarkteten

Prullenbakken

Zoveel supermarkten en drankautomaten op straat, zo weinig prullenbakken. Maar als ze er staan zijn het er meteen minimaal vijf: blik, petflesjes, vlambaar, niet-vlambaar en vocht!

Prullenbakken

Allemaal op telefoon.

In de metro zitten de mensen allemaal op hun telefoon spelletjes te spelen. Of met een DS.

Op de mobiel

Rookruimtes op straat.

Heel vreemd, buiten mag niet gerookt worden, daar zijn speciale ruimtes voor buiten met glas eromheen. Binnen in restaurants mag dan weer wel overal gerookt worden.

Rookruimten buiten

Gokken.

Pachinko en taito zijn heel populair. Pachinko zijn een soort fruitautomaten en daar zitten vooral mannen op een krukje achter. Taito zijn speelhallen waar ze alleen maar automaten met grijparmen hebben staan en waar je knuffels kunt grijpen.

Mannenhaar.

Contant betalen.

1. Maartje:
    16 juli 2015
    Raar volkje die Japaners. Heb vorig jasr een keer een Franse documentaire gezien, die hete 'Sex in Japan.'
    Was echt bizar.... Kijk bijvoorbeeld eens of je kat cafe's vind in Tokio... Er schijnen er zo'n 50 te zijn waar mannen voor 10 euro kattensnoepjes kopen en dus een tijdje met katten kunnen kroelen om zo enige vorm van intimiteit te krijgen
    De afsluitende zin van de documentaire was... Bizarre cuktuur of zijn wij ook op weg om zo te worden ....

Pepijn.. Gefeliciteerd! Wat eet je in Japan als je jarig bent???